top of page
  • Foto van schrijverArcon

Waarom je geen cardio-training nodig hebt voor vetverlies.

Bijgewerkt op: 8 okt. 2022


Loop een gemiddelde Basic Fit of Fit for Free binnen en je ziet rijen na rijen cardio apparatuur staan, vol met mensen die maar 1 doel hebben; Afvallen.

Tijdens de cardio-workout de TV aan, koptelefoon op en gas op die lolly!


Op de fiets- en bospaden zie je bij bosjes mensen joggen, hardlopen of kilometers wandelen met als doel kilo's kwijt te raken.


Want tenslotte is cardio training dè algemene manier om af te vallen! Althans dat is wat er ons vaak op het hart gedrukt wordt en wat de gemiddelde zelfbenoemde fitnessgoeroe slash fitgirl-influencer op instagram beweert. En dan moet het wel waar zijn, toch?


Het allereerste wat er bij mensen opkomt, als je vraagt wat er nodig is om af te vallen, is (hard)lopen, fietsen, roeien, zweten op de crosstrainer of stairmaster. Uren aan een stuk, want ander werkt het natuurlijk niet…


Geen voeding, geen verbeterde leefstijl, maar cardio. Of ze nu puur uit gezondheidsoverwegingen hun gewicht willen verlagen, het vetpercentage voor esthetische doeleinden willen verlagen, of als ze simpelweg iets aan hun algemene gezondheid willen doen: Cardio is hét antwoord in de ogen van velen.


De energiebalans.


Aan de basis van gewichtsverlies staat de energiebalans.

Simpel gezegd: Gaat er meer energie (lees: eten en drinken) het lichaam in dan dat er energie uit gaat, dan kom je aan. Gaat er meer energie uit dan dat er in gaat, dan val je af.


Dit voedingspatroon moet consistent gebeuren voor een periode van dagen, weken, maanden en misschien wel jaren, afhankelijk van je doel.

Je hoeft jezelf dus niet urenlang te slopen op een cardio apparaat terwijl je eigenlijk nòg geen idee hebt of je genoeg beweegt.


Voeding is dus de basis voor gewichtsverlies en/of toename, en niet beweging!


LET OP: Een ‘goed voedingspatroon’ slaat op een voedingspatroon wat afgestemd is op jouw dagelijkse behoefte. Dit betekent niet dat het vol moet zitten met superfoods, glutenvrije voeding en allerlei andere ‘magische manieren’ om het samen te stellen. Het betekent wel dat het rekening houdt met jouw behoeften

Fysiek: een voedingspatroon wat je in een energietekort stelt en dus laat afvallen (als dat je doel is.)

Mentaal: een voedingspatroon dat voor jou goed vol te houden is en waar jij je goed bij voelt.


Leg jezelf hierin geen onnodige beperkingen op. Hoe meer je niet mag van jezelf of van degene die je begeleidt, hoe moeilijker je het jezelf maakt. Hoe moeilijker je het jezelf maakt, hoe lastiger het wordt om vol te houden. Hoe vaker je hierin faalt, hoe slechter je jezelf gaat voelen, terwijl dat helemaal niet nodig is. Houd je voeding bij, neem af en toe iets lekkers en houd rekening met sociale gelegenheden zoals bijvoorbeeld feestjes.


Hormonen


Ook een afwijkende hormonale balans is geen issue. Dit hoor je ook regelmatig

als reden voor het mislukken van afval-pogingen. Newsflash: je hormonen zijn nooit volkomen in balans. Daarnaast spelen ze in de energiebalans verder geen rol.


Conclusie


Cardio training is niet nodig om af te vallen/vet te verbranden. Voeding is de basis. De energiebalans is leidend. Nee, je hormonen zijn prima in orde, je eet gewoon teveel (of te weinig als je aan wilt komen.) Een goed voedingspatroon sluit in principe geen voedingsstoffen uit en voldoet aan jouw fysieke en mentale behoeften, zodat het makkelijk vol te houden is. Het is ook niet ingewikkeld of duur om een goed voedingspatroon te ontwikkelen. Het kan prima met normale voedingsmiddelen gewoon uit de supermarkt. Herbalife, Modifast, Weightcare of vergelijkbare voedings-hacks zijn dan ook niet nodig en kosten je alleen maar onnodig veel geld.









Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page